Kultura turizma
Elektrostrojarska obrtnička škola i Turistička zajednica grada Zagreba 15. prosinca 2017. potpisale su ugovor o sudjelovanju u projektu „ Kultura turizma“.
Radi se o projektu koji Turistička zajednica grada Zagreba, u suradnji s Gradskim uredom za kulturu, obrazovanje i sport i zagrebačkim srednjim školama organizira već sedmu godinu. Cilj projekta je potaknuti učenike na upoznavanje i otkrivanje turističke ponude Zagreba, s naglaskom na samostalno osmišljavanje projekta, istraživanje, obrazovanje, kreativnost, jačanje svijesti o turističkim mogućnostima svoga grada, razvijanje poduzetničkog duha i sl.
Naša škola je osmislila projekt pod nazivnom Zagrebander /„ Zagreb underground“ , vode ga profesorica etike Ana Presečki i knjižničarka Dragica Kvesić, trajat će od siječnja do svibnja 2018. i u njemu će sudjelovati 20 učenika.
Projekt je zamišljen kao istraživanje zagrebačkog podzemlja u doslovnom smislu, sve što je pod zemljom: tuneli, pothodnici i atomska skloništa te u metaforičkom značenju, ono što je drugačije od klasične, uobičajene ponude, alternativna umjetnost i zabava : murali grada Zagreba, street art (skate parkovi, Art park, Medika, Art kino Grič), drugačiji muzeji (Muzej suvremene umjetnosti, Muzej torture, Muzej iluzija) ponuda street food-a i alternativne opcije zabave u slobodno vrijeme.
Želimo kod učenika potaknuti radoznalost i motivirati ih da u svakodnevnom životu steknu naviku uočavanja i prepoznavanja novootvorenih mjesta u gradu Zagrebu (kulturno-turističkog karaktera). Pokazati učenicima da osim „mainstream“ ponude koja im se nudi, postoji i „underground“ ponuda koja obuhvaća sve ono što nije klasično, uobičajeno i u određenim okvirima.
Podzemlje našeg grada nudi zanimljive sadržaje – obnovljeni tunel „Grič“ u kojem se redovito održavaju izložbe – učenici će istražiti njegovu povijest i namjenu te ponuditi svoje ideje za njegovu iskoristivost u ponudi za mlade ili turiste. Osim tunela, ispod Zagreba se nalaze i atomska skloništa. Učenici će anketirati, primjerice, stanovnike Trešnjevke (zagrebačkog kvarta u kojem se nalazi naša škola), ispitati njihovo znanje o skloništima u njihovom okrugu, u razgovoru s predsjednikom vijeća gradske četvrti vidjeti kako se ona održavaju, imaju li svoju namjenu itd. Izradili bi popis i mapu atomskih skloništa na Trešnjevci – te bi se ti podaci objavili na društvenim mrežama lokalne zajednice „Mapiranje Trešnjevke“.
Uz tunele i atomska skloništa, postoje prolazi u podzemlju koje gotovo svi svakodnevno koristimo ali im ne pridajemo značaj, to su pothodnici. Najprometniji zagrebački pothodnik je onaj ispod željezničkih perona Glavnog kolodvora koji spaja južni dio grada s centrom Zagreba. Pothodnici su smješteni u podzemlju ispod velikih avenija (najviše ih ima u Novom Zagrebu) i najčešće nisu dovoljno iskorišteni ili su zapušteni. Kod učenika bi trebalo razviti ideje o mogućoj iskorištenosti tih javnih prostora i oplemenjivanju njihove namjene.
Umjetnost ne mora biti dosadna, ne mora se nalaziti u institucionalnim okvirima nego je možemo pronaći i u drugačijim oblicima. Pokazati učenicima muzeje koji nude drugačiji, zabavniji ili njima zanimljiviji sadržaj. Pokušati s njima analizirati takvu umjetnost, zainteresirati ih i potaknuti ih na kritičko razmišljanje o drugačijem konceptu umjetnosti. Osim muzeja, umjetnost se može naći i na ulicama našeg grada. Istražiti s učenicima razliku između grafita i ulične umjetnosti te napraviti jasnu razliku između vandalizma i „street arta“. Iza svakog, na prvi pogled usputnog rada, stoji priča koja je neovisna o granicama ukusa. Budući da ulično stvaralaštvo ima svoj vijek trajanja izraditi s učenicima interaktivnu kartu murala grada Zagreba, popularizirati takvu vrstu umjetnosti na društvenim mrežama – kako bi ona postala dostupnija i zanimljivija mladima. U suradnji s jednim od uličnih umjetnika, a prema ideji učenika škole – izraditi mural u školskom dvorištu koji bi zaokružio ovaj projekt.
Posjetili bi i mjesta koja okupljaju ljude drugačijih pogleda; od slobodnih umjetnika, kreativaca. pa do nezavisnih pojedinaca koji ostavljaju svoj trag u gradu Zagrebu – to je „Art park“ – park koji je ujedno i umjetnička galerija, AKC Medika – prostor nezavisne kulture mladih koji je postao simbol za alternativnu umjetnost u Zagrebu, Art kino „Grič“ – kino čije su projekcije nezavisnih autora i daleko od klasičnih filmskih blockbustera te skate parkovi – mjesta za okupljanje supkultura i sportskog načina života.
Budući da ljubav prema Zagrebu ide i kroz želudac, voljeli bismo učenicima skrenuti pozornost na održavanje „Street food festivala“ na Europskom trgu. Tamo se turistima nudi gastronomska ponuda „jela s nogu“ u kojima se obuhvaća potpuno drugačiji koncept hrane i restorana. Učenici bi ispitali na licu mjesta posjetitelje festivala o ponudi jela, načinu druženja te istražili i zaključili je li hrana s ulice nužno ne zdravija i lošija od klasične restoranske ponude jela.
Slobodno vrijeme učenika iskoristili bismo za igranje trenutno najpopularnije vrste zabave – igre „Escape room“. U toj igri sudionici se zaključavaju u određenu prostoriju, otkrivaju tragove i rješavaju misleće zagonetke u određenom vremenu.
U ovom projektu spojili smo sve što nas okružuje u gradu Zagrebu: ulicu, umjetnost, prirodu, kulturu, glazbu, povijest, hranu i igru! Nadamo se da će učenici razviti sposobnosti uočavanja zanimljivih priča ispod površine kroz ideje o unošenju novih vrijednosti zapuštenih sadržaja i lokacija koje naš grad nudi.